TRAFİK VE İLKYARDIM DERSİ İLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR
İnsan, hızla gelişen ve değişen dünyada belli bir tempoya ayak uydurarak yaşamını sürdürmek zorundadır. Teknolojinin gelişmesiyle birlikte bu tempoda yerini alan çeşitli taşıt araçlarının artmasıyla da, toplumsal yaşamın düzenini sağlayan ve güvenliğini artıran bazı kurallarla yönetilmesi gereği ortaya çıkmıştır.
Günümüzde çevre ve yaşam koşulları önemli ölçüde trafikten etkilenmektedir. Bu nedenle Trafik ve İlk Yardım dersinin amacı; ağır düzeyde zihinsel öğrenme yetersizliği olan çocukları yaşadıkları çevrede, kendi güvenliklerini sağlayabilecek düzeye getirmektir. Bunun için özellikle çocuklara, yaya ve yolcu olarak uymaları gereken kuralların kazandırılması ve "güvenlik" olgusunun yaşamlarında yer etmesi amaçlanmıştır.
Trafik ve İlk Yardım dersinde çocuklar; trafiğin ne olduğunu, bir yaya olarak trafikte nasıl davranılması gerektiğini, toplu taşım araçlarından nasıl yararlanılacağını, temel ilk yardım konularının neler olduğunu yaparak, yaşayarak öğrenirler.
Bu dersin işlenişi olabildiğince görsel, açık, anlaşılır bir şekilde olmalıdır. Trafikle ilgili kurallar, davranış biçimleri, ilk yardım konuları, sınıf içinde veya okul bahçesinde, okulun trafik ve ilk yardım eğitimi ile ilgili amaçları gerçekleştirmek için hazırlanmış bölümünde ya da trafik eğitim parkı gibi alanlarda uygulamalı olarak verilmelidir. Ortam ve şartların bu tür uygulamaları yapmaya uygun olmadığı durumlarda dramatizasyon uygulaması ile resimli kart, tepegöz, slayt ve maketlerin kullanılması öğretimi zenginleştirecek ve çocukların trafikle ilgili yaşantılarını somutlaştırmalarında kolaylık sağlayacaktır. Dramatizasyon uygulamasında her çocukla çalışmaya özen gösterilmelidir. Trafik ve ilk yardım eğitimi çalışmalarına öncelikle birebir eğitimle başlanmalı daha sonra grupla eğitime geçilmelidir. Son olarak da gerçek ortamlarda uygulamalara yer verilmelidir. Ayrıca trafikte kullanılan işaret ve levhalar, çocuklara tanıtılmalı ve bunların ne anlamlara geldiği kazandırılmalıdır.
Temel ilk yardım uygulamalarının öğretilmesi ve gerektiğinde kullanılması Trafik ve İlk Yardım dersi programının önemli amaçlarından biridir. Bu ders kapsamında çocuklara kazalarda ilk yardım uygulayabilmeleri hedeflenmektedir. Bu uygulamaları yapamayacakları durumlarda ise onlardan beklenen davranış, büyüklerine ya da ilgili kuruluşlara haber vererek ilk yardım istemeleridir.
Öğretmen sınıfta ufak yaralanmalar (kesik, sıyrık, burun kanaması vb.) meydana geldiğinde çocuklara kontrollü olarak müdahale etme şansı vererek eğitimin etkili olmasını sağlayacak fırsatlardan yararlanmalıdır.
GENEL AMAÇLAR
Bu programı başarıyla tamamlayan her öğrenci;
1. Taşıtların günlük yaşamdaki önemini bilir.
2. Trafiği oluşturan öğeleri tanır.
3. Trafik kazalarının nedenlerini kavrar.
4. Trafik kurallarına uyulmaması hâlinde karşılaşılabilecek tehlikeleri kavrar.
5. İlk yardımın insan hayatındaki önemini kavrar.
6. Trafik kurallarına uyma alışkanlığı kazanır.
ÖZEL AMAÇLAR
1. Taşıtları tanır.
2. Taşıtları kullananları tanır.
3. Taşıtların ilk hareket noktalarını bilir.
4. Taşıtlardan yararlanma yollarını bilir.
5. Toplu taşıma araçlarında kullanılan belgeleri tanır.
6. Toplu taşıma araçlarıyla şehir içi yolculukta izlenmesi gereken sırayı bilir.
7. Yolculuk sırasında uyulması gereken kuralları bilir.
8. Trafiğin anlamını bilir.
9. Yayayı tanır.
10. Yolcuyu tanır.
11. Taşıt yolunu tanır.
12. Yaya yolunu tanır.
13. Trafik polisini tanır.
14. Yaya geçidini tanır.
15. Trafik lâmbasını tanır.
16. Yayalar için kullanılan trafik lâmbasındaki ışıkların anlamını bilir.
17. Başlıca trafik levhalarını tanır.
18. Güvenli oyun yerlerini tanır.
19. Karşıya güvenli geçiş yapılabilecek yerleri bilir.
20. Trafik denetiminin ve geçitlerin olmadığı yerlerde karşıdan karşıya güvenli
geçişte izlenecek sırayı bilir.
21. Yayaların uyması gereken kuralları bilir.
22. Trafik kazalarından korunma yollarını kavrar.
23. İlk yardımın anlamını bilir.
24. Ecza dolabında bulunan araç gereçleri tanır.
25. Kaza durumunda yapılması gerekenleri bilir.
26. Basit yaralanmalarda ilk yardım yapar.
27. Burun kanamalarında ilk yardım yapar.
28. Hafif yanıklarda ilk yardım yapar.
AMAÇ VE DAVRANIŞLAR
(2., 3., 4., 5. ve 6. Yıl)
ÜNİTE I. TAŞITLAR
Amaç 1. Taşıtları tanır.
Davranışlar
1. Adı söylenen taşıtı gösterir.
2. Gösterilen taşıtın adını söyler.
3. Kara taşıtını gösterir.
4. Kara taşıtlarının adlarını sıralar.
5. Hava taşıtını gösterir.
6. Hava taşıtlarının adlarını sıralar.
7. Deniz taşıtını gösterir.
8. Deniz taşıtlarının adlarını sıralar.
9. Toplu taşıma aracını gösterir.
10. Toplu taşıma araçlarının adlarını sıralar.
Amaç 2. Taşıtları kullananları tanır.
Davranışlar
1. Kara taşıtlarını kullananlara şoför ve makinist denildiğini söyler.
2. Hava taşıtlarını kullananlara pilot denildiğini söyler.
3. Deniz taşıtlarını kullananlara kaptan denildiğini söyler.
Amaç 3. Taşıtların ilk hareket yerlerini bilir.
Davranışlar
1. Kara taşıtlarının ilk hareket yerlerinin gar, terminal, durak olduğunu söyler.
2. Hava taşıtlarının ilk hareket yerlerinin hava alanı olduğunu söyler.
3. Deniz taşıtlarının ilk hareket yerlerinin liman olduğunu söyler.
Amaç 4. Taşıtlardan yararlanma yollarını bilir.
Davranışlar
1. Taşıtların ulaşımda kullanıldığını söyler.
2. Taşıtların yük taşımacılığında kullanıldığını söyler.
3. Taşıtların tarımda kullanıldığını söyler.
4. Taşıtların sağlık hizmetlerinde kullanıldığını söyler.
5. Taşıtların temizlik hizmetlerinde kullanıldığını söyler.
6. Taşıtların yangın ve kurtarma işlerinde kullanıldığını söyler.
Amaç 5. Toplu taşıma araçlarında kullanılan belgeleri tanır.
Davranışlar
1. Adı söylenen belgeyi gösterir.
2. Gösterilen belgenin adını söyler.
3. Toplu taşıma araçlarında kullanılan belgelerin adlarını sıralar.
Amaç 6. Toplu taşıma araçlarıyla şehir içi yolculukta izlenmesi gereken sırayı bilir.
Davranışlar
1. Bineceği araca ait durağa/istasyona/iskeleye gitmesi gerektiğini söyler.
2. Araca binmek için sıraya girmesi gerektiğini söyler.
3. Araca binmeden önce kullanacağı belgeyi çıkarması gerektiğini söyler.
4. Gelen araçların gittiği yönü belirten yazıları okuyarak, gideceği yöne
uygun araca binmesi gerektiğini söyler.
5. Araca binmek için kapının açılmasını beklemesi ya da kapıyı
kendisinin açması gerektiğini söyler.
6. Araca bindikten sonra kartını basması/biletini atması/para vermesi
gerektiğini söyler.
7. Araçta oturulacak yer varsa oturması yoksa arkaya doğru
ilerleyip uygun bir yerden tutması gerektiğini söyler.
8. İneceği yere yaklaştığında hazırlanması gerektiğini söyler.
9. Araç durunca inmek için kapının açılmasını beklemesi ya da kapıyı
kendisinin açması gerektiğini söyler.
Amaç 7. Yolculuk sırasında uyulması gereken kuralları bilir.
Davranışlar
1. Yolculuk sırasında alçak sesle konuşulması gerektiğini söyler.
2. Yolculuk sırasında yaşlı, çocuk ve hastalara yer verilmesi gerektiğini
söyler.
3. Taşıt durduktan sonra taşıttan inilmesi ve binilmesi gerektiğini söyler.
4. Yolculuk sırasında taşıtların penceresinden kol ve başın çıkartılmaması
gerektiğini söyler.
5. Yolculuk sırasında kokulu ve kabuklu yiyecek yenilmemesi
gerektiğini söyler.
6. Yolculuk sırasında şoförün ve diğer yolcuların rahatsız edilmemesi
gerektiğini söyler.
7. Yolculuk sırasında taşıtların temiz tutulması gerektiğini söyler.
8. Yolculuk sırasında emniyet kemeri takılması gerektiğini söyler.
9. Yolculuk sırasında taşıtların penceresinden çeşitli maddelerin
atılmaması gerektiğini söyler.
ÜNİTE II. KARA YOLU TRAFİĞİ
Amaç 8. Trafiğin anlamını bilir.
Davranışlar
1. Trafiği oluşturan öğelerin taşıtlar, insanlar ve yollar olduğunu söyler.
2. Taşıtların ve insanların yol üzerindeki hareket düzenine "trafik" denildiğini
söyler.
Amaç 9. Yayayı tanır.
Davranışlar
1. Yayayı gösterir.
2. Gösterilenin yaya olduğunu söyler.
3. Araç dışında, kara yolunda bulunan insanlara "yaya" denildiğini söyler.
Amaç 10. Yolcuyu tanır.
Davranışlar
1. Yolcuyu gösterir.
2...
İçeriğin tamamını görüntülemek için lütfen giriş yapın.
Giriş yap veya üye ol.